Jak wypromować ksiązkę?

Kanały promocji książki 

Promocja książki zależy w dużej mierze od jej docelowych odbiorców. Jeśli nie masz doświadczenia w promowaniu produktów w social mediach, nie martw się – podpowiemy ci, jak się do tego zabrać.

Napisanie i wydanie książki to olbrzymi sukces, ale co dalej… Wiadomo, że nic samo się nie sprzeda do tego potrzebna jest reklama. Wydawca jest zobowiązany do aktywnej promocji, ale jako autor również powinieneś brać czynny udział w procesie wydawniczym i promocyjnym. Im więcej informacji o książce dotrze do potencjalnych czytelników, tym większe będzie zainteresowanie danym tytułem. Jak i gdzie się reklamować?

Po pierwsze, musisz zadbać o styl okładki książki, którą zamierzasz wydać. Mówi się, że ważniejsze jest to, co znajduje się w środku, ale nie oszukujmy się – większość osób najpierw zwraca uwagę na okładkę książki, a dopiero później zainteresuje się opisem. Sroki okładkowe nigdy nie śpią.

Określ grupę docelową. Spróbuj sobie wyobrazić potencjalnego czytelnika na tym etapie. Kim jest? Czym się interesuje? Następnie zastanów się: Dlaczego to akurat jego powinna zainteresować twoja twórczość? Dlaczego powinien kupić twoją książkę zamiast literatury obozowej, którą trzyma w drugiej ręce i waha się pomiędzy twoją książką a tamtą? Tylko będąc w pełni szczerym, zbudujesz relację z potencjalnymi czytelnikami i zachęcisz ich do sięgania po twoje książki.

Największy rozgłos zdobędziesz, promując swoją twórczość w social mediach. Istnieje wiele platform i grup czytelniczych, które służą do aktywnej promocji, takich jak TikTok, Facebook, Twitter czy Instagram. To popularne aplikacje, które korzystają zarówno twórcy cyfrowi, artyści, jak i początkujący pisarze. Są one łatwe w obsłudze – założenie konta na takiej aplikacji zajmie ci tylko kilka minut, a następnie możesz przystąpić do promocji książki. Potrzebne do tego będzie ci ładne, przyciągające uwagę zdjęcie albo ciekawa grafika i najważniejsze to oczywiście intrygujący fragment książki, którą wydajesz, wraz z opisem. Warto również pod każdym postem podać datę premiery publikacji, oznaczyć profil wydawnictwa, grono patronów i użyć popularnych hashtagów, aby zwiększyć zasięg twojego postu. Przykłady hashtagów to: #wydajęksiążkę #wydajęw2024 #writerwoman.

Ponadto, możesz dać upust swojej fantazji, aby osiągnąć zamierzony cel, jakim jest stworzenie bazy czytelników. To naprawdę nic trudnego. Jednak nie oczekuj od razu milionów komentarzy, polubień czy wiadomości prywatnych dotyczących współpracy recenzenckiej. Niemniej jednak, z mojego doświadczenia wiem, że propozycje współpracy barterowej pojawiają się stosunkowo często. Jeśli zainteresuje cię oferta kogoś i warunki współpracy będą odpowiadać twoim oczekiwaniom, możesz nawiązać wiele owocnych współprac. Przecież chodzi o to, aby informacje o twojej książce rozeszły się po świecie!

Własna strona internetowa oraz fanpage to wspaniałe sposoby promocji książki. Na stronie możesz zamieszczać informacje o sobie jako autorze, propagować wiadomości o książce oraz udostępniać wiele innych interesujących opisów, które przyciągną większe zainteresowanie twoją publikacją.

W ostatnim czasie konto na YouTube okazuje się bardzo przydatne. Jako autor, masz własne możliwości w tej dziedzinie.

Bardzo pomocnym rozwiązaniem w promocji książek zarówno dla autorów, jak i wydawców, jest założenie bloga, na którym możesz publikować unikalne fragmenty książek, refleksje życiowe, przemyślenia oraz informować czytelników o aktualnych wydarzeniach.

Plakaty i telebimy są również częścią reklamy, którą możesz zrealizować za niewielkie pieniądze i która ma szansę przyciągnąć uwagę potencjalnych czytelników. Taka forma promocji ma sens wówczas, gdy pochodzisz z większego miasta.

W każdej chwili możesz skontaktować się z biblioteką lub szkołą, do której uczęszczałeś, aby zorganizować, zwłaszcza jeśli jest ona przeznaczona dla młodzieży lub dzieci. Podczas takiego spotkania możesz również rozdawać ulotki promujące swoją twórczość.

Korzystanie z bezpłatnych kreatorów pomaga w promocji publikacji, która wkrótce ma się ukazać na rynku wydawniczym. Dzięki nim można stworzyć naprawdę doskonałą reklamę i udostępnić ją w Internecie. Jedną z takich aplikacji, którą gorąco polecam, jest Canva.

Konkursy i rozdania dla obserwatorów, czytelników z fantastycznymi nagrodami. Nagradzanie za aktywność książką przynajmniej raz w miesiącu na pewno zwiększy zainteresowanie twoją twórczością. Tworzenie grup czytelniczych i publikowanie postów na innych grupach o podobnej tematyce, które odpowiadają gatunkowi książki, którą wydajesz lub już wydałeś. Debiutant nie znaczy „gorszy”. Masz szerokie pole do popisu, to od ciebie zależy, jak do tego podejdziesz.

Wzmianki w prasie, spotkania autorskie, sponsorowane posty na wybranych kontach pomagają w promocji zarówno autora, jak i jego debiutanckiej książki. Niemniej jednak na początku warto skupić się na tym, co możesz zrobić samodzielnie, aby uniknąć dodatkowych kosztów, ponieważ dobra reklama wiąże się z dodatkowymi wydatkami dla autora.

Bardzo dużym zainteresowaniem wśród książkocholików cieszą się book tury, czyli wędrujące książki. Podczas tej akcji, wiele osób ma przyjemność przeczytać twój debiut. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że po przeczytaniu książki część z tych osób będzie tak zachwycona, że z niecierpliwością będzie wyczekiwać następnej premiery i zakupi ją jak tylko ruszy przedsprzedaż.

Gadżety promocyjne, takie jak zakładki, magnesy, pocztówki czy torby, również przyciągają uwagę potencjalnych czytelników. Możesz również rozważyć stworzenie limitowanej wersji boxu niespodzianek z książką, na której znajdzie się autograf lub dedykacja od autora. Nic tak nie cieszy czytelnika jak podpisany egzemplarz świeżo wydrukowanej książki.

Organizowanie transmisji na żywo, podczas których autor może dyskutować ze swoimi czytelnikami, przeczytać prolog lub dwa pierwsze rozdziały swojej nowej powieści – oczywiście za wcześniejszą zgodą wydawcy to również świetna opcja dla początkujących pisarzy i nie tylko. To niezwykle ważne jest, aby podczas promocji dać się poznać. Ludzie chcą bowiem wiedzieć, z kim współpracują, kto siedzi po drugiej stronie i pisze te wszystkie zapierające dech książki.

Aktywnie angażuj się na profilach innych twórców. Ważne jest, aby wzajemnie się wspierać. Doceniaj ich pracę tak, jak oni doceniają Twoją. Polubienie, udostępnienie profilu na swojej tablicy lub w relacji z pewnością sprawią uśmiech na twarzy wielu osób. Dzięki aktywności zwiększysz swoje zasięgi na Instagramie. Dodawaj regularnie posty i relacje. Pokazuj siebie i książkę.

Co napisać, publikując zdjęcie?

Opowiedz o swoich zainteresowaniach, o emocjach, które wewnętrznie odczuwasz w oczekiwaniu na premierę książki. Podziel się tajemnicą dotyczącą aktualnej pracy i przede wszystkim zadawaj pytania swoim obserwatorom. Opowiadaj i daj im się wypowiedzieć.

Oznaczenia w postach, które znasz i które mogą być zainteresowane publikacją jest jak najbardziej zalecane. Taka osoba może następnie podziękować ci za wzmiankę o nim pod zdjęciem i puści informację dalej. Lajkuj i komentuj, ale z rozwagą. Nie byłoby wspaniale, gdyby tydzień przed premierą nagle zablokowano ci konto z racji przekroczenia limitu serduszek czy komentarzy.

Bądź po prostu sobą!

Pisz z pasją i odważnie wyrażaj swoje myśli słowami. Inaczej nikt nie potraktuje ciebie i twojej publikacji poważnie. Bądź w stałym kontakcie z czytelnikami. Nie oczekuj od patronów i recenzentów więcej, niż jesteś w stanie samodzielnie zaoferować. To właśnie ta grupa czytelników od samego początku dostrzegła potencjał twojego literackiego dzieła i chętnie je promuje w swoich mediach społecznościowych. Doceniaj to! 

Jeśli uważasz, że to za mało, aby wypromować książkę, możesz sięgnąć po szersze środki promocji. Oczywiście wiąże się to z dodatkowymi kosztami, często ponoszonymi przez autora. Jeśli akcja książki rozgrywa się w twoim rodzinnym mieście lub miejscu, z którym wiąże się jakaś szczególna historia, śmiało możesz złożyć wniosek o objęcie patronatem medialnym danego wydarzenia, na przykład Patronat Medialny Radia Łódź.

Spotkanie premierowe w bibliotece dla większego grona czytelników. Takie spotkania cieszą się ogromną popularnością. Jeśli wiążesz swoją przyszłość z pisaniem, z pewnością nie przejdziesz obok tego pomysłu obojętnie. To wspaniałe móc świętować ten ważny dzień razem z czytelnikami, wymieniać się uprzejmościami, zadawać pytania autorowi, a na koniec zrobić wspólne zdjęcie i udostępnić je na mediach społecznościowych. Po takim spotkaniu masz gwarancję, że liczba polubień, komentarzy i obserwujących na twoich profilach znacznie wzrośnie.

Wszyscy chyba wiedzą, na czym polegają płatne współprace z influencerami. Na platformach takich jak Instagram, Facebook i TikTok łatwo znaleźć osoby, które zajmują się reklamą książek w zamian za wynagrodzenie. Zazwyczaj są to osoby, które angażują się w projekt, ponieważ o to właśnie chodzi. Jeśli już powierzysz swoje książkowe dzieło w czyjeś ręce i dodatkowo zgodzisz się mu za to zapłacić, upewnij się najpierw, czy dobrze postępujesz. W tym przypadku najlepiej będzie zasięgnąć opinii autorów, z którymi dana osoba wcześniej współpracowała. Zdarzają się również nieuczciwi blogerzy, którzy próbują wyłudzić pieniądze, oprócz otrzymania darmowego egzemplarza książki. A przecież tego chcesz uniknąć.